https://dexonline.ro/definitie/croial%C4%83
Croiala , la produsele
cu sprijin pe
umeri, este particularitatea constructiva a produsului
si reprezinta modul de
divizare a suprafetei
produsului in elemente
principale cu rol
de a proteja
corpul ( fata, spate, maneca).
Caracteristica esentiala a unui anumit tip de croiala il reprezinta forma si configuratia conturului de demarcatie dintre elementele de baza ( fata si spate) si maneca.
Caracteristica esentiala a unui anumit tip de croiala il reprezinta forma si configuratia conturului de demarcatie dintre elementele de baza ( fata si spate) si maneca.
- - Clasica;
- - Raglan;
- - Chimono.
Croiala
clasica este
specifica produselor la care
maneca se croieste separat , iar
rascroiala pentru maneca, trasata pe
fata si spate, se dispune la granite naturala cu trunchiul.
Maneca de croiala clasica asa cum
este ea aplicata in rascroiala
manecii se caracterizeaza prin
doua contururi de pliere , unul plasat anterior si celalalt plasat posterior.
Ca urmare a unghiului dintre brat si
antebrat cele doua contururi nu
sunt egale, cel de pe parte a anterioara fiind
mai mic decat cel de pe
partea posterioara. La produsele de imbracaminte
pentru femei unghiul
dintre brat si antebrat
este de 14° – 15°.
Maneca de croiala
clasica se prezinta
sub diferite forme
determinate de largimea pe linia cotului
si pe cea de terminatie, dar si
de numarul de repere componente.
Numarul si
modul de plasare al
cusaturilor longitudinale sunt
caracteristici ce
diferentiaza din punct de vedere constructiv maneca
de croiala clasica.
Cea mai simpla forma de maneca de croiala
clasica este maneca
dintr-un reper ( cu o cusatura
plasata pe partea interioara) a
carei forma spatiala este
asigurata de o pensa orizontala
la nivelul liniei cotului. Cel
mai frecvent , la produsele de imbracaminte
exterioara , maneca de croiala clasica
este formata din doua repere : partea superioara a manecii
, cu o suprafata mai mare si zona
interioara ( clinul manecii).
La o maneca din doua repere , o linie de divizare este
plasata mai aproape de linia anterioara de pliere iar cea de-a doua mai aproape de linia posterioara de pliere.
Maneca din trei
repere are doua
linii de divizare plasate aproximativ
ca la maneca din doua repere dar spre deosebire de
aceasta mai prezinta
o linie de sectionare, plasata pe
partea anterioara, de la capul de maneca la terminatie.
Croiala raglan este caracterizata
prin conturul deschis
al liniei de
demarcatie dintre
elementele de baza ( fata, spate) si maneca, contur ce
porneste de la
rascroiala gatului si se finalizeaza in zona subaxilara. Se deosebesc mai multe tipuri
de raglan: raglan obisnuit (a); raglan nul (b); raglan epolet (c); semiraglan (d) si raglan cu platca
(e).
Raglanul nul se caracterizeaza prin aceea ca linia de contur a rascroielii porneste din punctul de intersectie dintre conturul rascroielii gatului gatului si linia umarului, continuind apoi spre zona subratului dupa diferite configuratii impuse de model.
Raglanul epolet se caracterizeaza printr-un contur specific raglanului dar care este paralel cu linia cusaturii umarului ( de la rascroiala gatului pana la aproximativ 2/3 din lungimea cusaturii umarului), dupa care are un traseu identic cu cel al croielii clasice ( de la punctul de control situat pe conturul rascroielii manecii).
Semiraglanul caracterizat prin aceea ca punctul de inceput al configuratiei raglan este situat la jumatatea liniiei cusaturii umarului.
Raglanul cu platca se caracterizeaza prin faptul ca maneca raglan preia o suprafata mare din regiunea de sprijin.
Formele de baza ale raglanului precum si variantele acestora se obtin pornind de la tiparele de baza elaborate pentru produsele respective dar de croiala clasica.
![]() |
Constructia raglanului obisnuit |
![]() |
Constructia raglanului epolet |
![]() |
Constructia raglanului cu platca Raglanul cu platca |
Croiala chimono este caracterizata de faptul ca maneca se croieste in acelasi bloc cu elementele de baza, fata si spate.
Acest mod de asociere intre elementele fata si spate trebuie realizat in asa fel incat sa se asigure o amplitudine de miscare a mainilor in functie de activitatile pe care le practica purtatorul. Atunci cand maneca chimono are amploare mica, se impune adaugarea pavei – o bucata de material croita in forma de romb care se adauga la subrat si care pemite miscarea mainii cu lejeritate.
![]() |
Pozitia 1 este a chimonoului de baza. Pozitiile 3 si 4 sunt ale chimonoului cu amploare mica si impun adaugarea pavei. |
Sursa de documentare:
Emilia Filipescu - Structura si proiectarea confectiilor
O parte dintre imagini sunt din arhiva personala