Translate

luni, 26 septembrie 2016

Despre obtinerea desfasuratelor plane III - Metoda geometrica

Scopul  constructiei  imbracamintei  il  reprezinta  obtinerea  formei  desfasuratelor  plane ale  tuturor  componentelor unui  produs ( fata,spate, maneca ), care sa asigure adaptarea materialelor,  structuri  plane, la forma  neregulata a corpului uman. 
Desfasuratele  plane se  numesc  tipare  si  reprezinta  forma  primara  care  sta  la  baza  constructiei sabloanelor  utilizate  la  croirea  diferitelor  tipuri  de materiale  din  care  va  fi  structurat  produsul de imbracaminte.  Dintre  toate  metodele de constructie a  produselor de  imbracaminte  cele mai  folosite  sunt: metoda  mulajului  si  metoda  geometrica  sau  a  calculului proportional

Metoda geometrica sau a calculului proportional     este metoda  cel  mai  frecvent utilizata in constructia tiparelor de baza, pentru toate tipurile  de  produse de  imbracaminte. Pentru  aceasta  metoda de  constructie avem  nevoie de  informatii  initiale  care se  refera  la:


      a)   corpul  purtatorului – informatii  despre  corpul  purtatorului se  pot lua  direct  de  pe acesta ( cand  se  fac  produse la  comanda) sau  din  tabele  de  dimensiuni  stabilite  in urma  unor  masuratori  facute  pe  corpuri  cu  diferite  dimensiuni ( cand  se  fac  produse in  sistem industrial).

b)   tipul   produsului – informatii  despre  tipul  produsului  sunt  date  cu  privire  la dimensiunile  de  lungime  ale  produselor  si  segmentelor sale, precum  si  informatii  cu privire  la  latimea  produsului  pe  principalele  linii  constructive. Acestea  din  urma  sunt date  sub  forma  de  adaosuri  la  dimensiunile  transversale  ale  corpului.

c)   materialul  din  care  se  va  confectiona  produsul – caracteristicile  materialelor  de  care se  tine  cont  la  constructia  tiparelor  sunt: grosime,  alungirea  la  solicitari  de  intindere, contractia  la  tratamentul  umido - termic.


Metoda  geometrica  presupune  constructia  desfasuratelor  plane  ale  componentelor unui  produs,  pe  baza  unor  calcule  ce  au  drept  scop  dimensionarea  segmentelor constructive  prin  utilizarea  informatiilor  initiale  care  au  la  baza  dimensiunile  corpului uman.  Dimensionarea  segmentelor  pe  baza  acestor  informatii  permit  pozitionarea  punctelor caracteristice  de  contur  si  de  control  care  se  vor  uni  prin  linii  de  diferite  tipuri  si  diferite  forme.
Volumul,  calitatea  si  modul  de  utilizare  in  structura  relatiilor  de  calcul  a  informatiilor initiale, determina  corespondenta ce  se  va realiza  intre  corp  si produsul de imbracaminte.
Pentru  a  se  obtine  forma  spatiala  a  imbracamintei  este  necesara  divizarea  produsului in  parti  componente. Pentru  cele  doua  categorii de  produse ( produse cu sprijin  pe umeri  si  cu  sprijin  pe  talie) se  poate vorbi  despre  o  divizare  primara, divizare  ce determina  croiala  produsului.

Se mai cunosc sub numele de metode grafo- analitice, metode de calcul proportional, deoarece in fiecare varianta a acestei metode, pe baza datelor initiale, se efectueaza o serie de calcule prealabile , relatiile de calcul fiind de cele mai multe ori relatii de stricta proportionalitate intre diferitele segmente de corp si dimensiunile principale ale acestuia.
Constructia tiparelor se realizeaza grafic , in plan, conturul tiparelor fiind intr-o retea de linii de baza cu o anumita semnificatie pentru un tip de produs. 
Se considera corpul uman intersectat  imaginar cu un numar limitat de planuri trasate prin principalele puncte antropometrice. Planurile antropometrice intersectate cu corpul uman determina o retea de linii imaginare careia ii va corespunde reteaua de baza pentru constructia tiparelor, 



Reteaua de linii de baza  este compusa din linii orizontale si linii verticale.
Se exemplifica reteaua de linii de baza pentru  constructia tiaparului unui produs cu sprijin pe umeri:


Linii orizontale:
  • A - orizontala de baza  pe care se stabileste latimea rascroielii gatului la spate si fata
  • B - linia bustului
  • T - linia taliei
  • L - linia de lungime a produsului
Linii verticale:
  • A L - verticala de baza ( linia de simetrie a spatelui)
  •  linia de simetrie  a fetei
  • linia de latime a spatelui
  • linia de latime a fetei
  • linia de inaltime a spatelui
  • linia de inaltime a fetei

a) Retea de baza pentru elementele fata si spate 

a) Retea de baza pentru elemenntele fata si spate


a) retea de baza pentru elementele fata si spate
b) retea de baza pentru elementul maneca

Linia bustului este orizontala de baza (pentru produsele cu sprijin pe umeri) pe care se stabileste  latimea totala a produsului.Pe corp, aceasta linie corespunde liniei de contur a  celui de-al treilea perimetru al bustului dar pozitia ei fata de acest contur este determinata de silueta produsului. La produsele cu silueta ajustata ( Ab-valori mici) nivelul liniei bustului in tipar este mai sus comparativ cu pozitia ocupata , pentru acelasi tip de produs, dar cu silueta dreapta.
La asezarea prodususlui pe corp  linia bustului  este  situata  mai jos de nivelul axilelor  deoarece la dimensionarea segmentului Is - Inaltimea spatelui, care permite trasarea liniei bustului, dimensionarea corespunzatoare  a  corpului este suplimentata cu o suma de adaosuri care tin seama de:

  • configuratia toracelui (proeminenta omoplatilor)
  • asigurarea libertatii de miscare a mainilor la subiectul imbracat
  • silueta produsului
  • pozitia produsului in structura vestimentara
  • grosimea materialului din care este alcatuita structura de straturi
  • componenta de baza a materialului la tratamentul umido-termic
Surse de documentare:
Emilia Filipescu - Structura si proiectarea confectiilor
Parte din desene sunt din arhiva personala